Tessa de Loo, Isabelle


Hier zie je een citaat uit het boek, dat het thema: "Uiterlijk kan jaloezie veroorzaken" versterkt. Het citaat geeft het hele boek goed weer.
1. Literaire mindmap
Zie hierboven
2. Bibliografische gegevens
Schrijver: Tessa de Loo
Titel: Isabelle
Gelezen druk met jaar: 14e druk, 2011
Uitgeverij en plaats van uitgave: Amsterdam, De Arbeiderspers
Jaar van eerste druk: 1989
Aantal pagina’s: 127
3. Opbouw
Het boek is geen onderdeel van trilogie. Het perspectief wisselt elk hoofdstuk tussen twee personages, Jeanne en Bernard.
4. De samenvatting
Op een dag wordt er in het Franse plaatsje Auvergne de filmster Isabelle Amable ontvoert. Isabelle was in die tijd bij haar ouders om bij te komen. Na haar dagelijkse wandeling in de bergen wordt zij plots vermist. De politie zoekt, maar tevergeefs. Alle hoop is opgegeven, Isabelle wordt dood gewaand. Alleen het hoofd van de dorpsschool, Bernard Buffon kan Isabelle niet vergeten. Hij is altijd al een aanbidder van haar geweest, hij blijft zoeken. De afgrijselijke Jeanne Bitor wordt ondervraagt maar zonder resultaat. Zij woont in een boerderij aan de rand van de bergen en houdt van schilderen. Ze schildert de verschillende fasen van de rottende, dode dieren. Ze werkt als barvrouw in het café. Ze beweert Isabelle op de dag van de vermissing niet gezien te hebben. Het tegendeel is waar; de lelijke Jeanne is zelfs de ontvoerder van de beeldschone, bijna tegenovergestelde, Isabelle.
Jeanne kan niet tegen haar eigen lelijkheid en wil de mooie Isabelle zien ‘wegrotten.’ Tijdens de ontvoering krijgt Isabelle nauwelijks voedsel en wordt magerder. De lelijkheid treedt in, dit is precies het doel van Jeanne. Iedere dag schildert Jeanne de steeds lelijker wordende Isabelle. Na verloop van tijd raken Isabelle en haar ontvoerder aan de praat. Isabelle liegt over haar leven maar wint op die manier het vertrouwen van Jeanne. Jeanne biegt haar problemen op, ze zit erg met haar lelijke uiterlijk. Tegelijkertijd vertelde Isabelle dat het af en toe een nadeel kan zijn om knap te zijn. Jeanne gaat die avond naar haar werk en spreekt bij toeval Bernard Buffon. Zo komt ze er achter dat Isabelle gelogen heeft over haar leven. De volgende ochtend is de sfeer geheel omgeslagen.
Isabelle hangt zich zogenaamd op en Jeanne schrikt enorm en vlucht, daarbij vallen de strobalen om waar Isabelle op had moeten stappen om zich niet echt op de hangen.
Bernard Buffon vond Jeanne de avond in het café erg vreemd en komt die ochtend pols hoogte nemen in haar huis. Daar ziet hij Isabelle en red haar van de dood.
Jeanne verdwijnt en Bernard Buffon is weer de gene die eindeloos blijft zoeken.
van: http://www.scholieren.com/boekverslag/45881
5. Titelverklaring
Isabelle is een jonge vrouw die wordt ontvoerd, het hele verhaal draait dus om haar. De titel past wel redelijk goed bij het verhaal, omdat je veel over het leven van Isabelle te weten komt. Toch vind ik de titel niet erg boeiend, het maakt mij niet nieuwsgierig naar het boek en is een beetje makkelijk gekozen.
6. Thema en motieven
Het onderwerp van het boek is jaloezie. Motieven zijn wraak, onrechtvaardigheid en de zoektocht naar vermiste.
"Als mensen jaloers zijn, dan zijn ze in staat tot de ergste dingen."
-Doordat Jeanne zelf veel slechter gewend is, is haar jaloezie voor het perfecte leven van Jeane het grootst. "Zelf kwam haar vader uit een familie van boeren, voddenrapers en rooiers van de gentiaanwortel voor de bereiding van een vanouds vermaard aperitief."
-Om alles voor elkaar te krijgen, zette Jeanne vanalles in de strijd om Isabelle te gehoorzamen. "Hé! herhaalde Isabelle met overslaande stem, roep die beesten terug!"
-Jaloezie leidt tot hebberig heid, omdat iemand mooi kan zijn eis je een deeltje van de schoonheid op. "Waarom heb je juist mij als model gekozen? Om je schoonheid natuurlijk."
-Door een obsessie voor Isabelle, omschrijft zij haar als perfect en wil zij haar leven laten eindigen."Daar lag ze, fee... (zie tekst hierboven)"
-De wanhoop van de jaloezie leidt tot verwijten, die tot ergere wanhoop leiden: "Waarom wordt ze niet vuil!"
7. De structurele kenmerken
a. Perspectief en vertelinstantie
Vertelsituatie: Meervoudig personaal perspectief: jeanne en Bernard vertellen, je ziet het verhaal uit hun ogen en weet wat zij weten. Tijdsperspectief: vision par derrière, het verhaal wordt achteraf verteld.
b. Tijd
Ab ovo, het verhaal wordt ingeleid en begint niet meteen in een hoge spanning.
Chronologisch volgorde: alles wordt in de juiste volgorde verteld.
Vertelde tijd: aantal maanden
Verteltijd: 4,5 uur (127 blz)
vertelde tijd>verteltijd
Tijdsprong met versnelling en vertraging
c. Personages en figuren
Isabelle Amable (flat character): Isabelle is een beroemde en beeldschone filmster. Ze heeft een slank figuur, geblondeerd haar en blauwe ogen. Over haar karakter kom je in het verhaal niet erg veel te weten, maar later kom je er dus achter dat ze hele verhalen verzonnen heeft tegen Jeanne, dus misschien is ze over het algemeen onbetrouwbaar. Ze is erg sluw en slim, maar wel altijd erg vriendelijk tegen iedereen
Jeanne Bitor (round character): Jeanne is een oerlelijke vrouw. Ze is lang, dun en knokig. Ze heeft een kromme rug en een gezicht met een lange neus en een puntige kin. Ook draagt ze een bril. Haar belangrijkste eigenschap is dat haar grote jaloezie. Ze woont in een oude boerderij, samen met haar twee pitbulls die altijd bij haar zijn. Getrouwd is ze niet en ze heeft ook geen relatie. Het enige contact dat ze met de buitenwereld heeft is wanneer ze in het café La Truite Dorée in het dorp serveert. Dat doet ze een aantal avonden in de week. Ze leeft als een soort kluizenaar. Iedereen kent haar, maar ze wordt door iedereen over het hoofd gezien. Ze is een verbitterde vrouw die met niemand over haar gedachten en gevoelens praat. Haar bijnaam vroeger was Le rat noir. Sinds de dood van haar moeder was ze vervuld van alle dingen die met dood en vergankelijkheid te maken hebben. Ze heeft een kunstzinnige studie gevolgd. In haar vrije tijd schildert ze de langzame aftakelingen van dieren en dat eindigt bij de dood. Ook heeft ze haar dode vader geschilderd. Haar leven verandert als ze besluit om de bekende en beeldschone actrice Isabelle te ontvoeren en portretten van haar te schilderen. Ze laat Isabelle uithongeren, zodat ze hier ook een stervensproces van kan schilderen.
Bernhard Buffon (round character): Bernhard is een pafferige man en heeft een afkeer van sport. Hij is dik omdat hij lijdt aan een afwijking aan de schildklier. Hij is onderwijzer op de dorpsschool. Hij is nogal simpel van opvatting en is de stille aanbidder van Isabelle. Al sinds zijn jeugd is hij hopeloos verliefd op Isabelle. Toen iedereen was gestopt met het zoeken naar haar, ging hij door. Uiteindelijk treft hij haar aan in de kelder van Jeanne. Hij redt min of meer haar leven. Toen hij haar in het echt zag verbrak de betovering. Later is hij juist weer gefascineerd door Jeanne en kan hij niet begrijpen waarom hij haar nooit beter wilde leren kennen.
bron: http://www.scholieren.com/boekverslag/48168
d. Ruimte
Het verhaal speelt zich af in Frankrijk, Auvergne, rond de twintigste eeuw. Dit heeft verder geen toevoeging op het verhaal, behalve het bosrijke. De belangrijkste plek is Jeanne's huis: op een ruime oude boerderij. Klimaat veranderd vanwege de tijd (nazomer). Geen concretisering, wel sfeer, wel gethematiseerd ruimte, wel ruimte en bouw, ruimte en personages en geen symbolische ruimte
e. Spanning
Het verhaal kent een psychologische spanning, er worden veel emoties gebruikt en het verhaal kent een open einde.
8. Intertekstualiteit, leidmotieven, symboliek
Er bestaat een verband tussen het thema en de ruimte, het thema gaat over zieke jaloezie en hiervoor is de kelder, een rottende oude afgezonderde ruimte.
Leidmotieven: Het boek Isabelle bevat zeker een motief. Het verhaal is duidelijk een eenheid en is duidelijk te volgen. Er gebeuren nooit zomaar dingen. Een motief, gebeurtenis, die steeds terug keert is het schilderen van de steeds magerder wordende Isabelle. Een duidelijk abstract motief in het boek is jaloezie en wraak, Jeanne is jaloers op Isabelle en wil eigenlijk wraak nemen op de mooie mensen. Bernard Buffon wil op het einde van het boek wraak nemen op de ontvoerder van zijn oogappeltje Isabelle.
Symbolen: de appelboom; deze blijft telkens terugkomen en hieronder worden alle belangrijke verhalen verteld.
Of de biografie marilyn Monroe, de ontsnapping lijkt hier ontzettend op en hier wordt vaak naar teruggewezen.
9. Plot
Isabelle is vermist. Bernard vermoed dat ze niet zelf is weggelopen, maar ontvoerd is en gaat opzoek naar haar. Hij komt Jeanne tegen in een café waarin zij werkt en vind dat zij verdacht doet bij elke conversatie over Isabelle. Jeanne heeft Isabelle ook ontvoerd en langzaam aan worden Jeanne en Isabelle bevriend. Tot dit allemaal schijn blijkt te zijn en Isabelle een ontsnappingspoging in actie zet, de climax, hierbij krijgt ze hulp van Bernard. Jeanne verdwijnt spoorloos en Bernard vervangt zijn obsessie voor Isabelle's schoonheid voor een obsessie voor Jeanne haar lelijkheid.
10. Recensie, mening en argumentatie (literaire kritiek)
structurele argumenten:
Door twee verschillende vertellers te gebruiken, kreeg je een beeld van binnen de ontvoering, Jeanne's beeld en een beeld over hoe de buitenwereld dacht, Bernard's beeld. Dit zorgde voor een leuke afwisseling waardoor je veel meer te weten kwam, wat anders niet het geval zou zijn.
Intentionele argumenten:
De schrijver heeft met die boek duidelijk gemaakt dat een obsessie met een persoon leidt tot een verwaarlozing van het echte leven. Bernard was geobsedeerd door Isabelle, vanwege haar schoonheid, maar veranderde later zijn obsessie naar Jeanne door haar lelijkheid. Hij deed alles voor deze vrouwen, maar verloor zo het oog op het echte leven.
stilistische argumenten:
De schrijver verteld in mooie synoniemen, zoals bijvoorbeeld hierboven in de afbeelding rechts te zien is. De schrijver gebruikt geen standaard woorden, maar omschrijft alles op een originele manier. Dit maakt het verhaal uniek en leuk om te lezen.
11. Stijl
12. Voorkant en achterflap boek
Het plaatje van het meisje in de rode jurk, wat waarschijnlijk Isabelle moet voorstellen (terwijl zij een bloemetjes jurk draagt), dit is leuk gedaan en trekt mijn aandacht. Alleen het bovenste stukje waarop een foto van de film staat maakt het lelijk. Het leidt de aandacht af en laat het boek goedkoop en nep lijken. Het zou leuker zijn zonder de foto van de film.
De achterkant van het boek, verraad net niet te veel en zou ik zelf ook zo hebben geschreven. Wanneer ik deze achterkant lees zou ik absoluut per direct het boek gaan lezen, het is zo onwijs spannend en maakt mij onwijs nieuwsgierig.